fredag 21 september 2012

Dukar

Nu är det nästan en månad sedan jag gjorde ett inlägg i bloggen, men så blir det ibland. För en vecka sedan åkte vi Täby för en middag med mina väninnor med resp. från KomVux-tiden (vi pratar om slutet av 70-talet/början av 80-talet. Men på fredagen gjorde vi först ett uppehåll hos dottern med familj i Gnesta där det bjöds på en väldigt god Biff Bourguignon som svärsonen lagat. På lördagen vid 11-tiden kom två av mina kviltande väninnor på besök till hotellet (Gunilla W och Gunilla N) jätteroligt att träffas och på kvällen trevlig middag. På söndagen en snabb träff med sonen och en tur till Bromma för träff med KS son med familj. På måndagen golftävling, som inte var så framgångrik, men träffade många gamla bekanta och på tisdagen var det dags att åka hem till Skåne igen. Det här har ju inget med dukar att göra men det kommer här.

Nu är duken i Mormorsrutor klar och så här blev den:



Baksidan blev till av div prickiga tyger, dvs en smålandsbaksida.


Närbild på kviltningen, som jag gjorde enkel för mig.


Till min väninna som ordnade middagen sydde jag en löpare och använde mig av mönstret:
http://quiltbug.com/free/table-topper.htm och den gick väldigt fort att sy.

Försökte mig på lite frihandskviltning.


Kram Catarina

21 kommentarer:

Gunilla sa...

Löparen, som jag sett iIRL, var jättefin.
Din duk med mormorsrutor är kanon!!!!!
Tack för senast, tyvärr alltför kort stund.
kram

Lise-Lotte sa...

Hoppas att få se mormorsrutorna på Öresundsquiltarna nästa gång. Tycker den är jätte fin. Kram

elis abet sa...

Ser så fina ut både duk och löpare
tycker Elisabet i Järfälla

evaj sa...

Kan tänka mig att det var jätte trevligt att träffa gamla goda vänner!!!Din quilt och duk är super.Ha en fin helg Catarina/kram

Birgitta i Gävle sa...

Jättefina dukar, båda två. Vilken härlig resa ni har gjort då du hunnit med både släkt och kviltvänner.

Dollandesign sa...

Den blev vacker, Din duk i mormorsrutor, tycker jag. Någonstans i mitt huvud tror jag att jag leker med tanken att sy något av denna trevliga mormorsruta. Vi får väl se vad framtiden kan ge...Jag blir i alla fall inspirerad när jag ser bilderna på duken Du sytt.

Dollandesign

Anonym sa...

2 finfina dukar och kviltningen blev också bra :o)

Kram Lena P

Gunilla K sa...

Snygga dukar! Kram Gunilla

Gunilla K sa...

Snygga dukar! Kram Gunilla

Katarina sa...

Vilken härlig kviltning du gjorde på löparen! Och en härlig "glad"duk blev det också, gillar "Smålands"baksidor! kram Katarina

Maja sa...

Din mormorsrute-duk är alldeles otroligt vacker!
Kram

Bibbi sa...

Men vad du har legat i och jättefint är det. Mormorsrutorna ser jättefina och och löparen är inte mindre fin den.
Trevlig samvaro med likasinnade är inte fel det heller!
Kram

Britt-Inger sa...

Så jättefin din duk med mormorsrutor blev. Visst var den kul att sy och för mig blir det fler.
Löparen blev jättefin och frihandskviltningen också. Där har jag lärt mig att som med allt annat är det övning som ger färdighet.
Kram

annemarlen sa...

Riktigt fina mormorsrutor. Jag är också sugen på att sy såna.
Löparen är klassiskt fin, snygg kviltning!

Kram o trevlig helg!

Brita - the QuiltTopMaker ;-) sa...

Så himla fina dukar du sytt! :-)

Kerstin sa...

Underbara dukar du har gjort!!
Kram Kerstin

Annette sa...

Vad fin mormors duken blev och löparna är jätte fina /kramar

lisailysekil sa...

Superfina dukar!Nu är jag också så sugen på mormorsrutor, fast jag har några UFO:n som bara måste bli klara först.Kram från Lisa i Lysekil

Anonym sa...

Härliga dukar! Kram Anneli

InGa sa...

Mormorsruter er flott, nydelig duk. Jeg blir veldig fristet å sette i gang, men så fins det noen ufo....
Quiltningen på löperen er topp. Heldig den som fikk denne.
Ha en fin helg.

Lappeklipp sa...

Du store tid så vackra dukar du sytt!!!!!!!
Tack för tipset om ordverifieringen, det är faktiskt väldigt irriterande att lämna kommentarer när man knappt ser vad de ber en skriva i "lilla rutan".
Önskar dej en skön helg!
Kram från Finland