fredag 23 januari 2015

Sömnadsbok

När jag såg AnneMarlens sömnadsbok på hennes blogg tyckte tipset var så bra att jag bestämde mig för att göra en för sömmarna som är på min symaskin. Det är snart ett år sedan jag köpte min Husqvarna OPAL 690Q och det här har jag velat göra länge men skjutit det framför mig. Nu är den i alla fall färdig. Jag använde mig av rivflies (osäker på stavningen) på baksidan, men fick tyvärr en del sömmar att vilja dra sig och jag rev inte heller bort rivflieset på baksidan innan jag satte strykjärnet på, vilket hade varit en fördel, men jag ville ha lite stadga i boken. 

Sen tog det längre tid att göra klart varje sida än jag trodde från början, tänkte att det gör jag väl på ett par timmar, men en sida tog en halvtimme. Men nu är det gjort och om inte alla sömmar kommer till användning så vet jag i alla fall hur de ser ut. 10 sidor blev det totalt (nyttosömmarna har jag inte tagit med).

Bilderna är inte optimala i sina färger, det ska vara den limegröna som är på första  bilen.





Kram Catarina

10 kommentarer:

Kerstin sa...

Grattis till att vara klar! Har funderat länge på att göra det jag med. Ännu inte kommit till skott, men snart kanske. :) För det är en toppen idé. "Retar" mig lite var gång jag skall ha en mönstersöm att jag inte gjort en bok än. :(
Kram Kerstin

Gunilla sa...

Vilken bra idé! Jag började en gång för länge sedan med en annan maskin, kanske dags att göra det ordentligt den här gången?
kram

Britt-Inger sa...

Så bra. Det har jag tänkt många gånger men det har så klart inte blivit av

Gudrun sa...

En jättebra idé! kram Gudrun

Annika sa...

Vilken trevlig idé då ser man ju sömmarna och slipper gissa. Kram Annika

annemarlen sa...

Vad kul att du också gjort en stygnbok :))
Visst tog det mycket längre tid än man tror. Med det är det värt, härligt att se sina sömmar utsydda. Mycket lättare än i maskinens lilla display.

Ha en skön helg, kram.

Katarina sa...

Mycket bra idé! Har också haft tanken länge, men än har jag inte lyckats få till någon. Och min maskin är nästan 1 år äldre än din:-)) Nu blev jag påmind och inspirerad! kram Katarina

Eliot syr sa...

Förståndigt av dig att göra denna lilla bok. Bra hjälpreda när man ska välja söm. Kram Karin

Unknown sa...

Nu har du gjort det! Härligt att se sömmarna tydligt, lättare att välja då.
Ha det så gott

Immi sa...

Tack för att jag fick kika på din bok, jag får tänka på bra underlägg då så det inte drar sig för mig också.. Men användbar och trevlig. Kram Immi